51. Roma İmparatoru Diokletianus (Diokles), 21 yıl yönetimde kalan ve pek çok bayındırlık işleri yapan ünlü Roma İmparatorlarından birsidir. Fakat bu uzun yönetin döneminin sonunda, ülkede ortaya çıkan “enflasyonu” önleyemediği için, kendi isteği ile görevinden ayrılarak, İlirya’da ki köyüne dönmüş ve yetiştiriciliği “lahanalar” ile ünlenmiştir.
Diokletianus (Diokles), Dalmaçya (Ilirya, Arnavutluk) kıyılarında bulunan Solin (Salona)’ yakınlarındaki Dioklea köyünde, İS 245 yılında doğmuş, İS 316 yılında Siplit’de vefat etmiştir (Arkeolojik haber, https://www.arkeolojikhaber.com/kunye.html) .
Diocletianus, gençlik yıllarında, Roma Ordusu’nda görev almış ve yükselerek 51. Roma İmparatoru olmuştur.
Diocletianus, 21 yıl (20 Kasım 284 – 1 Mayıs 305), uzunca bir süre Roma İmparatorluğu yapmıştır (Fotoğraf 1).
Fotoğraf 1. Dioklettianus (Diokles, Diolation) (İS 245 Solin-316 Siplit) Wasson DL. Antioch. Ancient History Ancyclopedia
Fotoğraf 2. Paris Yargı “karar” Mozaiği, MS 115-150, Asi Antakya’dan (Antakya, Türkiye), Louvre Müzesi (23411937020) .jpg
Amacımız, geçmişten günümüze Anadolu topraklarında eğemen olan yönetimler içinde ayrı bir yeri olan Diokletianus dönemideki “halkın enflasyon karşısında yaşadığı sorunları”, “halk isyanlarını” ve yaşanan “sosyal olayları”, güncel bilgilerin ışığında incelemektir.
Roma İmparatorluğu (Batı Roma: İÖ 27 – İS 395 / 476) (Doğu Roma / Bizans: İS 395 – 1453) döneminde, ticaret ve askerlerin ulaşım yollarının güveliğinin sağlanması önem kazanmıştır.
Roma İmparatorluğu, doğu ile batı arasında haberleşmeyi, ulaşımı, ticareti ve güvenliği sağlayan çok önemli sağlam bir kara ulaşım ağı oluşturmuştur.
Romalılar, yönetimlerindeki İran-Roma-Mısır üçgenindeki çok geniş coğrafyayı yönetebilmek ve ticaret yollarını ellerinde tutabilmek için hızlı haberleşmeye, ulaşım yollarına gereksinimleri vardı.
Bu nedenle Anadolu’da ulaşım yollarına ve doğal olarak ırmaklar üzerine köprüler yapılamasına ve bunların güvenliğine çok önem vermişlerdir.
Diocletianus, bayındırlık yapılarına ve büyük işlere (yol, köprü, hamam, suyolları, su kemerleri, vb) önem vermiştir.
“Her Yol Roma’ya Çıkar”
Anadolu’yu boydan boya kat eden ve 2000 yıldır ayakta duran, Roma taş döşeli yolları ve taş köprüleri, güncel olarak da varlığını sürdürmektedir. “Her yol Roma’ya çıkar” sözü bu gerçeğin tanımıdır.
“Roma Taş Köprüleri”
Romalıların yapmış olduğu, binlerce km uzunluğundaki taş kaplama ve sağlam kara yolları ve ırmaklar üzerinde yaptıkları her biri bir başyapıt niteliğindeki taş köprüler antik çağın, Roma döneminin ve “kölelerin” emeğinin “görkemli mühendislik anıtları” olarak günümüz mimarlık tarihinde anılmaktadır.
Güncel olarak, Anadolu’da birçok görkemli taş roma köprüsü, ırmaklar üzerinde, halkımız tarafından kullanılmaktadır.
Örneğin, Diocletianus (Diokles) (İS 284-305) döneminde yapılmış olan ve Antakya’da, kentin iki yakasını birbirine bağlayan Asi ırmağı (Orontes) üzerindeki Roma Taş Köprüsünü 1970 yılında yıkmamış olsaydık, ayakta kaldığını görecektik (Fotoğraf 3).
Fotoğraf 3. Antakya’da Asi Irmağı üzerindeki Diokletianus Köprüsü (Yapım 305, yıkım 1970).
Diocletianus, Roma İmparatorluğu’nun yönetiminde, 284-305 yılları arasında 21 yıl kalarak en uzun süre görev yapan İmparatorlardan birisidir.
Yönetiminde, yapmış olduğu, reformlar ile Roma İmparatorluğu’nu dağılmaktan kurtarmıştır.
Diocletianus reformları
Diocletianus, “dörtlü yönetimi” (tetrarşi), 293’te kurmuş, Roma’nın yönetimini doğu ve batı olarak ikiye ayırmış ve “Bizans Devleti”’nin kuruluş yolunu da açmıştır.
Doğu Roma’yı “Diocletianus ve kızı Valeria’nın eşi-damadı Galerius” yönetmiştir (Batı Roma’yı Maksimianus ve Constantius’a bırakmıştır), Diocletianus, kendi yönetimine başkent olarak İzmit’i (Nikomedia) seçmiştir. Ayrıca, Kayseri (Caesarea) ve Antakya’da (Suriye eyaletinin merkezi) önemli yönetsel merkezlerdir. Diocletianus, özellikle doğu seferlerine çıktığı zamanlarda, Antakya (Antioch)’da kalmıştır.
Diocletianus ekonomi, para yönetimini ve malların ederini denetim altında tutmak ve halkın satın alma gücünü korumak ve ekonomik yükünü azaltmak için para birimi yönetiminde yenilikler yapmış olmasına karşın para değeri aşırı düşmüştür.
Sonuçta, Diocletianus, çağının gerisinde kalmış olan “kölelik yönteminin” sürdüğü Roma topraklarında, karaborsa, kıtlık ve ayaklanmaları önlemek de güçlük çekmiştir.
Satıştaki malların ederinin en üst sınırını belirleyen “Diocletianus Buyruğu” ile yaklaşık 1400 mal ve hizmetin tavan ederini belirlenmiş, uymayanlara ağır yaptırımlar konulmuş, bunlar yazıtlar biçiminde antik kentlerin Pazar ve görünür yerlerine konulmuştur.
Diocletianus’in “malın tavan ederi buyruğu”
Fotoğraf 4. Mal ve Hizmetin Tavan Ederi Buyruğu “Edictum de Pretiis Rerum Venalium” (Berlin Müzesi) (H.Malay).
Fotoğraf 5. Mal ve Hizmetin Tavan Ederi Buyruğu “Edictum de Pretiis Rerum Venalium” (Yunanistan) (H.Malay).
Fotoğraf 6. Mal ve Hizmetin Tavan Ederi Buyruğu “Edictum de Pretiis Rerum Venalium” (Aizanoi (Çavdarhisar) (H.Malay).
Sonuçlar
Diocletianus İmparatorluğu ve yönetim erkini kendi isteği ile bırakmış ve emekli olmuştur.
Diokletianus, Siplit’teki büyük sarayın bahçesinde sebze ve lahana yetiştirmiştir.
Diocletianus, emekli olduktan sonra kendisinin yeniden görev almasını isteyenlere şöyle demiştir:
“- Yetiştirdiğim lahanaların güzelliğini görseniz, geri gelmemi istemezdiniz.”
SON SÖZ: A.H.M. Jones‘un dediği gibi;
“Diocletianus’un en büyük başarısı; 21 yıl elinde tutuğu yönetim erkini, gönüllü olarak bırakması ve yaşamının geri kalan yıllarını Split’e yakın köyünde huzur içinde geçirmesidir.”
————————————
Kaynaklar